Zápisky z Japonska, den šestý

Na soutěž jsme vyrazili v komornější sestavě, než nás domácí obecenstvo většinou slyší. 33 vybraných zpěváků přesto dokázalo v japonském sále Dai-ichi Seimei Hall konkurovat i tělesům početnějším nebo smíšeným. K nádhernému prožitku přispěla i dokonalá akustika.

 

Velkým vítězstvím bylo už to, že nás porota vybrala ze 139 přihlášených sborů z celého světa a počet přihlášených tak zredukovala na 59 soutěžících ze 14 zemí. Mohli jsme proto s klidným svědomím vystoupit jen s ambicí představit umění českou sborovou školu, jejíž výraznou tváří je po interpretační stránce i zakladatelka Permoníku paní Eva Šeinerová. Vzhledem k tomu, že jsme se do Japonska vydali už popáté, věděli jsme, že styl je poněkud odlišný a prosadit se mezi asijskými sbory bude velmi obtížné. Naštěstí jsme měli dva dny na aklimatizaci a den před soutěží jsme si dali půldenní zkoušku, abychom doladili formu. 

 

Soutěžili jsme ve dvou kategoriích. V sobotu to byla kategorie Mládežnické sbory (věk zpěváků do 28 let). Náš výběr má průměrně 17,5 let, takže jsme se utkali s výrazně staršími. Soutěžili jsme s 15minutovým programem, který obsahoval dvě povinné písně – jednu společnou pro všechny z dílny současného japonského autora a jedna skladba musela být z období renesance/baroka. Pak už jsme vsadili na českou kartu a další dvě skladby sbormistryně vybrala z domácí provenience. Pouze jedna přitom mohla být  s doprovodem klavíru. V dokonalé akustice se sboru povedl výjimečný výkon, ze kterého byla nadšená i samotná děvčata (a jeden chlapec, abychom byli přesní) a ten pocit je nejdůležitější. Naštěstí měla podobný pocit i porota a rozhodla, že z naší kategorie postoupí navzdory pravidlům do soutěže o Grand Prix dva soubory. Postup mezi 8 nejlepších byl z říše snů. Konkurence byla skutečně obrovská (14 sborů – 6 z Japonska, 2 z Hong Kongu, 2 z ČR, a po jednom z Činy, Ruska, Taiwanu a Filipín).

 

Druhá kategorie Současná hudba sice byla na počet účastníků menší (10 sborů – z Japonsko 3, z Hong Kongu 2, 2 z Česka, po jednom z Taiwanu, Jižní Koreje a Singapuru), ale kvalitou a pestrostí ještě výraznější. Asi vás zajímají výsledky. V kategorii Youth Choir se stal absolutním vítězem (Gold Prize, First Prize) s postupem do Grand Prix sbor Toyota City Boys & Girls Choir Youth z Japonska (94,3 body). Gold Prize, Second Prize a mimořádný postup do Grand Prix získal náš Koncertní sbor Permoník (92,9 bodů). V kategorii Contemporary Music se stal absolutním vítězem (Gold Prize, First Prize) smíšený sbor The Vocal Consort ze Singapuru (93,4 body), Gold Prize, Second Prize si odváží smíšený sbor Diocesan Choral Society z Hong Kongu (93,3 body) a Gold Prize, Third Prize Permoník (91,4 body). 

 

Největším oceněním je pro nás zvláštní cena za nejlepší interpretaci povinné písně japonského autora Naoto Aizawa Do you know this, my dear?, která je psaná v japonštině. Jeho poděkování bylo skutečně srdečné. 

 

Z exaktního pohledu, pokud tedy je možné hodnotit neporovnatelné, tak v celkovém žebříčku všech 59 sborů ze všech kategorií máme 4. nejvyšší bodové hodnocení.

 

Je neuvěřitelné, že město o velikosti průměrné čtvrti metropolí, ze kterých byli naši soupeři, dokáže poslat do světa takovou kvalitu. To je práce za 52 let, kterou začali manželé Šeinerovi a dnes v ní pokračují Martina Juríková a Karina Grimová za podpory korepetitorů Hany Šobrové a Lukáše Michla, který se s námi na naši cestu vydal.

 

Fotky můžete sledovat na našem instagramu a facebooku.

autor: Dominika Škrabalová

Kontaktujte nás

Chtěli byste, aby Vaše dítě poznalo své schopnosti, naučilo se pracovat v kolektivu a podívalo se díky hudbě do světa?
Chtěli byste si pozvat sbor na Váš koncert či oslavu narozenin?

Napište nám!

Sborové studio Permoník

ZUŠ Bedřicha Smetany
Čajkovského 2217
734 01 Karviná-Mizerov


číslo účtu: 1721439309/0800
596 311 111
sborovestudiopermonik@gmail.com

Napište nám

Kontrolní otázka | Kolik je 2 + 10?